Gracze, kto jest kim i inne uwagi

W grze bierze udział 4 graczy. Powinni oni usiąść wokół kwadratowego stolika przyjmując jednocześnie wybrany przez siebie wiatr. Konfigurację wiatrów (osób) wokół stolika przedstawia poniższy rysunek:

Jak widać, kierunki wiatrów nie odpowiadają naszemu zrozumieniu kierunków świata znanemu z kompasów, niemniej jednak takie właśnie ustawienie przyjęło się w praktyce gry w MahJongg.

Jeżeli graczom jest obojętne kto jest kim, to siadają jak uznają za stosowne i wybrana osoba przyjmuje na siebie obowiązki rozdającego (East - Wiatr Wschodni). Pozostali gracze przyjmują 'za swoje' wiatry tak, jak to wynika z powyższej ilustracji.

Jeżeli nie ma zgody co do wstępnego ustawienia - można np. rzucać kostką (kostkami) i osoba z najwyższą liczbą oczek zostaje Rozdającym - Wiatrem Wschodnim. Inną, szybszą i prostszą techniką jest wybranie 4 kamieni symbolizujących wiatry i podanie ich do wybrania wszystkim graczom:

W ten sposób można zasiąść szybko do stołu i przejść do mieszania kamieni i budowania muru. Dobrze jest dodatkowo przygotować 4 karteczki z nazwami wiatrów i poumieszczać je odpowiednio przed graczami.