Jeśli wyciągnięty zostaje ostatni kamień z muru a nikt nie zebrał ani nie ogłosił 'MahJongg' - partia zostaje uznana za remisową i nikt nikomu nic nie płaci. Przypisanie wiatrów przy stole obraca się w stronę przeciwną do wskazówek zegara i teraz dawny Wiatr Południowy staje się Wiatrem Wschodnim, Wiatr Zachodni - Południowym itd. Nowym Rozdającym jest nowy Wiatr Wschodni i partia zaczyna sie od nowa - mieszanie, budowanie muru.... Jak któryś z graczy powie 'MahJongg' i kolejna partia się zakończy - wszyscy przystępują do publicznego liczenia punktów. Jest to może na pozór nieco skomplikowane ale po jednej próbie wszystko robi się już jasne. Ważne jest, aby w przypadku, gdy osoba właśnie uzyskała MahJongg'a poprzez wyciągnięcie ostatniego brakującego kamienia ze ściany, trzymała ten kamień w ręku. Trzymając ten kamień, drugą ręką odsłania swoje kamienie a na koniec dostawia ten ostatni. Chodzi o to, żeby gracze widzieli, do jakiej kombinacji ten ostatni kamień był dostawiany, co ma znaczenie w punktacji. Ponieważ punkty funkcjonują jak pieniądze (a w MahJongg można grać na pieniądze) gracze "płacą" sobie nawzajem. Do tego celu można używać kartki i długopisu, specjalnych patyczków, komputera z arkuszem kalkulacyjnym lub papierowych 'pieniędzy' wyciągniętych z gry "Bankrut". Dla uniknięcia skakania po dokumencie, załóżmy, że mamy już prawidłowo obliczone punkty dla każdego z graczy (o tym będzie troszkę dalej). Gdy wygrywa Rozdający (Wiatr Wschodni) - wszyscy gracze płacą mu podwójnie. Gdy Rozdający przegrywa (tj. nie on zrobił MahJongg'a) - płaci wszystkim podwójnie w swoich rozliczeniach. Limit płatności Ponieważ w grze MahJongg istnieje sporo możliwości jednorazowego zdobycia np. ponad 25'000 punktów w jednej partii - zwykle ustala sie limit płatności - np. 300 punktów. Wyjątkiem są od tego rozliczenia z graczem Rozdającym - podwójne płatności w jego wykonaniu lub skierowane do niego mogą przekroczyć limit płatności - w tym wypadku limitem do rozliczeń z Rozdającym będzie 600 punktów (podwójny limit dla 'zwykłych' graczy). Płacenie Zwycięzcy partii Osobie, która wygrała i ma kombinację MahJongg - pozostali gracze płacą ilość punktów, jaką gracz wygrywający w tej partii zdobył. Jeśli zwycięzca zdobył np. 200 pkt. - wszyscy zgodnie płacą mu po 200 punktów. Należy pamiętać tu o zasadzie obowiązującej przy rozliczeniach z graczem Rozdającym (podwójne płatności). Gracze, którzy w tej partii przegrali, rozliczają się następnie pomiędzy sobą. Każdy z graczy porównuje ilość zdobytych przez siebie punktów z ilością zdobytą przez innego gracza i jeżeli tych punktów ma mniej - płaci mu różnicę. Należy tu pamiętać o limicie płatności i zasadzie obowiązującej przy rozliczeniach z graczem Rozdającym - Wiatrem Wschodnim. Kiedy wszyscy gracze policzą swoje punkty i się odpowiednią pomiędzy sobą rozliczą - przypisanie wiatrów przy stole obraca się w stronę przeciwną do wskazówek zegara i teraz dawny Wiatr Południowy staje się Wiatrem Wschodnim, Wiatr Zachodni - Południowym itd. Nowym Rozdającym jest nowy Wiatr Wschodni i partia zaczyna sie od nowa - mieszanie, budowanie muru.... Wyjątkiem od tego jest sytuacja, w której partię wygrał gracz Rozdający - Wiatr Wschodni - wtedy przypisanie wiatrów nie zmienia się a gracz ten rozdaje także w następnej partii. Zabieramy się za liczenie punktów... Pamiętając, że istnieję pojęcie 'zakrytych' i 'odkrytych' Pungów i Kongów, przyglądamy się poniższej tabelce i liczymy punkty dodając je do siebie zgodnie z ułożeniem posiadanych kamieni:
Specjalne bonusy, dotyczące tylko wygrywającego:
Punkty należne graczowi, za szczęśliwe otrzymanie kamieni Kwiatów
Mnożenie punktacji jako premia za posiadane kombinacje kamieni
[ KONIEC LICZENIA PUNKTÓW ]
SPECJALNE UKŁADY MAHJONGG'A Istnieją specjalne układy MahJonng'a, które warte są maksymalną płatność, uzgodnioną wcześniej przez graczy (tu sugerowany był limit 300 pkt.). Większość z nich jest bardzo mało prawdopodobna i gracz może ich nawet nigdy nie zobaczyć podczas swoich gier. Niemniej jednak istnieją i są praktykowane, więc je tu zamieszczam: UKRYTY SKARB (The Hidden Treasure) Zakryta kombinacja Pungów lub Kongów oraz jednej pary - wszystkie z tego samego rodzaju (np. same kółka). Wszystkie kamienie muszą być wyciągnięte z muru, nawet ten ostatni. WSZYSTKIE HONORY (All Honors) Kombinacja Pungów lub Kongów oraz jednej pary - wszystkie utworzone tylko z kamieni smoków i wiatrów. WSZYSTKIE KAMIENIE BRZEGOWE (All Terminals) Kombinacja Pungów lub Kongów oraz jednej pary - wszystkie utworzone tylko z kamieni brzegowych, tj. o wartościach 1 i 9. WSZYSTKO ZIELONE (All Green lub Imperial Jade) Kombinacja Chow, Pungów lub Kongów oraz jednej pary - wszystkie utworzone tylko z kamieni, które są całkowicie zielone (w niektórych wersjach są to kamienie o opisach czarno-zielonych, bez koloru czerwonego). Są to kamienie Zielonego Smoka i kamienie Bambusów o numerach 2, 3, 4, 6 i 8. TRZECH WIELKICH UCZONYCH (Three Great Scholars lub Large Three Honors) Trzy kombinacje Pungów lub Kongów złożone z kamieni smoków. Pozostała kombinacja i para - obojętne. TRZY WIELKIE BŁOGOSŁAWIEŃSTWA (Three Large Blessings) Kombinacja Pungów lub Kongów złożonych tylko z kamieni wiatrów oraz obojętnie jakiej pary. SAME KONGI (All Kongs) Kombinacja złożona z samych Kongów i dowolnej pary. DZIEWIĘCIU POŁĄCZONYCH SYNÓW (Nine United Sons) Zakryta kombinacja złożona z samych kamieni charakterów o postaci 1,1,1,2,3,4,5,6,7,8,9,9,9. TRZYNAŚCIE UNIKALNYCH CUDÓW (Thirteen Unique Wonders) Kombinacja, w której skład wchodzą po jednym z każdego ze smoków, po jednym z każdego z wiatrów, po jednym kamieniu o wartości 1 i o wartości 9 z każdego rodzaju (charaktery, kółka i bambusy) oraz jeszcze jeden powtórzony kamień brzegowy z dowolnego zestawu. NIEBIAŃSKI POKÓJ (Heavenly Peace) Kiedy gracz rozdający (East) dostanie już w rozdaniu pełnego MahJongg'a. ZIEMSKI POKÓJ (Earthly Peace) Kiedy któryś z pozostałych graczy dostanie już w rozdaniu pełnego MahJongg'a. KSIĘŻYC Z DNA MORZA (Moon from the Bottom of the Sea) Wydarza się wtedy, kiedy gracz bierze z muru ostatni możliwy do wzięcia kamień tworząc w ten sposób MahJongg'a a ten kamień ma wartość 1 kółkda. KWITNĄCY KWIAT ŚLIWY NA DACHU (Plum Blossom on the Roof) Wydarza się wtedy, kiedy gracz właśnie położył na stole Konga (zakrytego lub odkrytego), sięga po 'luźny' kamień z końca muru, ten kamień okazuje się być kamieniem 5 kółek i gracz przy w tym momencie uzyskuje MahJongg'a
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||